9 tips bij het kopen van een loopband

Zaterdag 25 December 2021

Wil je thuis meer aan je conditie werken? Dan kan een loopband de perfecte uitkomst bieden. Zo hoef je niet meer op en neer naar de sportschool of buiten in weer en wind te trainen, ga voor een comfortabele workout vanuit thuis. Wil je graag een loopband kopen? Dan zijn er tal van mogelijkheden van goedkoop tot duur en van simpel tot zeer luxe.

Om je te helpen in je zoektocht naar dé perfect loopband hebben wij de belangrijkste tips op een rijtje gezet welke jij kan meenemen in je beslissing. Zo kan je straks een weloverwogen keuze maken en genieten van de loopband die het beste bij jou past.

 

Waarom zou je kiezen voor een loopband over buiten trainen?

Hoewel buiten trainen ook lekker kan zijn is het niet altijd het meest optimaal. Denk maar is aan het weer, in de zomer kan het flink warm zijn of in de wintermaanden ijskoud, nat en donker. Maar ook niet overal zijn de wegen geschikt om goed te kunnen hardlopen. Verschillende ondergronden zoals asfalt, zand en stenen hebben een verschillende impact op je gewrichten. Met een loopband kan je trainen op ieder gewenst moment en comfortabel vanuit thuis.

Enkele voordelen van trainen op een loopband
• Heerlijk thuis trainen ongeacht het weer
• Behoud zelf de controle over je trainingen
• Extra comfort en gewrichtsvriendelijke workouts
• Train efficiënter en doelgerichter

 

Ga je de loopband thuis of in een professionele omgeving gebruiken?

Ben je op zoek naar een loopband voor thuis of misschien wel voor in een professionele omgeving zoals een fysio- of revalidatiecentra? Dan kunnen de wensen en benodigde eigenschappen flink verschillen.

Wil je bijvoorbeeld graag een loopband voor thuis kopen dan zal je andere andere wensen hebben zoals misschien wel een mooie geïntegreerd scherm waar je jouw favoriete series op kan kijken tijdens je workout of waar je misschien wel speciale apps op wilt gebruiken zoals JRNY of RunSocial om samen met of tegen vrienden en ander mensen over de hele wereld te kunnen rennen.

Als fysio- of revalidatiecentra kijk je meer naar hoe je zo goed mogelijk je cliënt kan helpen met de revalidatie en blessure genezing. Zo zijn voor een revalidatie loopband een lage opstap, speciale rails voor houvast en een gewrichtsvriendelijk loopvlak extra belangrijk.

Om tot een goede keuze te kunnen komen is het belangrijk om voor jezelf goed inzichtelijk te maken hoe vaak je de loopband wilt gaan gebruiken en over welke eigenschappen deze allemaal moet beschikken.

 

Welke eigenschappen zijn belangrijk bij een loopband?

Een loopband is een mooi stukje techniek waarbij er tegenwoordig onwijs veel keuze is. Hoewel het principe van de loopband eenvoudig is zijn en flink wat eigenschappen waardoor het je workout extra comfortabel en nóg leuker kan maken. De belangrijkste eigenschappen hebben we op een rijtje gezet voor je.

• Motorvermogen
• Snelheid
• Hellingshoek
• Formaat van de loopband & de plaatsingsplek
• Maximaal belastbaar gewicht
• Constructie & gewicht
• Loopoppervlak van de loopband
• Demping van het loopvlak
• Hartslagmeter
• Extra eigenschappen

 

Motorvermogen

De motor is het hart van de loopband, het meest belangrijke onderdeel. De motor zorgt er namelijk voor dat de loopband goed en soepel kan draaien maar het zorgt er ook voor dat je geïntegreerde scherm voorzien wordt van stroom. Daarnaast speelt de motor ook een belangrijke rol bij je trainingsdoelen. Wil je graag zwaar en veel trainen? Dan kan je beter gaan voor een krachtigere motor. Wil je alleen lopen en gebruik je de loopband maar af en toe? Dan zal een lichtere motor ook volstaan.

 

Het aantal PK’s van de motor

Het vermogen van de motor wordt uitgedrukt in PK (Paarden Krachten). Een hoger aantal PK’s staat ook voor een sterkere motor. Hoe meer PK’s een loopband tot zijn beschikking heeft hoe hoger de pieksnelheid zal zijn. Daarnaast zorgt een hoger aantal PK’s er voor dat de loopband minder geluid produceert tijdens je workout, langer mee zal gaan en daarmee duurzamer is en het zorgt ervoor dat je loopband beter functioneert als je op een lagere snelheid wilt trainen. Als laatste zorgt een sterke motor er ook voor dat het loopvlak blijft draaien en niet tegengehouden kan worden door het gebruikersgewicht.

 

Continu en piekvermogen

Kijk altijd naar het continu vermogen. Continue vermogen houdt in dat de loopband doorlopend een bepaalde kracht kan generen. Hierdoor kan je een langere tijd op een bepaald niveau trainen. Het piekvermogen is maar kort beschikbaar, bijvoorbeeld als je wilt versnellen.

Het continue vermogen verschilt per loopband en begint bij minimaal 1pk oplopend tot ruim 6pk. Het is belangrijk bij de aanschaf goed te kijken naar het aantal PK’s en het continue vermogen van de motor.

Stel je wilt graag wandelen op de loopband en je hebt een lichaamsgewicht van ongeveer 80kg dan zijn motoren tot 2pk voldoende. Weeg je zwaarder dan 80kg en wil je wandelen? Dan kan je beter gaan voor een loopband met een iets sterkere motor vanaf 2pk.

Wil je graag hardlopen? En heb je een lichaamsgewicht van minder dan 100kg? Dan zal een loopband met een motor tot 2pk voldoende zijn. Weeg je meer dan 100kg? Dan adviseren wij het om te gaan voor een sterkere motor van meer dan 2pk.

 

Snelheid

Ben je een échte sprinter of toch meer een wandelaar? Afhankelijk van wat je trainingsdoel is is het belangrijk om te kijken wat de loopband maximaal aan snelheid te bieden heeft. Wil je namelijk regelmatig sprinten of flink hard rennen? Dan heb je een loopband nodig die jouw topsnelheden kan bijhouden. Ben je meer een wandelaar of jogger? Dan zal een loopband met een lagere snelheid ook prima voldoen voor jou.

Over het algemeen wordt 1 t/m 8 km/h gezien als wandelen en + 8 km/h als joggen en hardlopen. De gemiddelde snelheid bij hardlopen is zo’n +/- 11 km/h. Ben je net begonnen met hardlopen? Dan zal je snelheid waarschijnlijk ietsjes lager liggen á 9 – 10km/h. Ervaren rennen zijn een stukje sneller en behalen snelheden van zo’n 14 á 15km/h. En de echte sprinters kunnen wel tot 20 km/h halen.

Kies altijd voor een loopband die een hogere snelheid aankan. Hier zit namelijk een sterkere motor in én je hebt altijd voldoende vermogen om je trainingen uitdagend te maken en houden.

Trainen om je gemiddelde snelheid te verhogen

Wil je graag sneller worden? Dan is het belangrijk om je trainingssnelheid steeds een beetje te verhogen. Maar ook een goede afwisseling is belangrijk. Ga bijvoorbeeld voor Intervaltrainingen waarbij je rennen afwisselt met lopen. Daarnaast is het ook belangrijk om meer spiermassa te verkrijgen middels krachttraining. Hierdoor kan je straks harder lopen.

 

Hellingshoek

Bij de meeste loopbanden kan je een hellingshoek instellen. Met deze hellingshoek kan je bergopwaarts (incline) en bergafwaarts (decline) lopen. Hierdoor kan je jouw trainingen nóg intensiever maken en biedt het een fijne variatie. Door te trainen met een hellingshoek kan je meer focus leggen op bepaalde spiergroepen zoals je billen, buik en bepaalde spieren in je benen.

De meeste loopbanden beschikken over de mogelijkheid om met een hellingshoek te trainen. Afhankelijk van de loopband kan je dit automatisch instellen via het console of handmatig.

Enkele loopbanden gaan nog een stukje verder zoals de Bowflex 56. Mocht je beschikken over de app JRNY dan kan je virtueel de mooiste routers lopen over de hele wereld. In deze virtuele routes zitten ook heuvels. De loopband past zich dan automatisch aan aan de route die je op je scherm ziet. Zo wordt je loopervaring net even wat realistischer.

 

De hellingshoek en opklapbaarheid

Een ander belangrijk punt om goed te overwegen is een loopband die opklapbaar is of niet-opklapbaar. De twee varianten gaan namelijk beide anders om met de hellingshoek.

Een opklapbare loopband is perfect om ruimte te besparen. Aan de voorkant van de loopband zitten namelijk scharnieren. Hierdoor kan je de loopband makkelijk opklappen. Als je wilt trainen met hellingshoek dan is het belangrijk om er rekening mee te houden dat bij een opklapbare loopband alleen het loopvlak omhoog zal gaan. Mocht je graag veel willen trainen met de handgrepen en geïntegreerde hartslagmeter dan zullen deze bij een opklapbare loopband niet mee in positie veranderen.

Bij een niet-opklapbare loopband zal het gehele frame mee in positie bewegen als je graag wilt trainen met een positieve hellingshoek. Het grote voordeel hiervan is dat je altijd in een goede positie je training kan doen want ook de handgrepen e.d. zullen gelijk blijven met je hellingshoek.

Formaat van de loopband & de plaatsingsplek

Loopbanden komen in verschillende soorten en maten. Daarom is een van de belangrijke punten om goed te kijken waar je de loopband in huis zou willen plaatsen. Hoeveel ruimte wil je ervoor kwijt?

Wil je de loopband een vaste plek in huis geven om deze daarna niet meer te willen verplaatsen dan kan je gaan voor zowel een niet-opklapbare als opklapbare loopband. Wil je de loopband na je workouts opbergen dan is een opklapbare loopband de perfecte uitkomst. Deze kan je na je workout namelijk gemakkelijk opklappen en ruimte besparend opbergen bijvoorbeeld in een kast of in de garage. Een voorbeeld van een opklapbare loopband is de Flow Fitness T2i. Of bekijk al onze opklapbare loopbanden.

Voordat je de keuze maakt dan kan je het beste thuis eerst kijken waar je ‘m wilt plaatsen en kijken of het formaat van de loopband past op de gewenste plek. Kijk je tijdens je trainingen graag naar de televisie? Dan kan je de loopband in je woonkamer of tv-kamer zetten. Train je liever rustig dan kan je ‘m bijvoorbeeld ook in de garage of slaapkamer zetten. Het formaat van de loopband staat bij ons altijd gegeven.

Transportwieltjes

Wil je jouw nieuwe loopband verplaatsen na je training? Dan kan je deze makkelijk verrijden met de geïntegreerde transportwieltjes. Tegenwoordig beschikken (bijna) alle loopbanden over deze handige transportwieltjes.

 

Maximaal belastbaar gewicht

Een loopband kan maar een maximaal gebruikers gewicht aan. Daarmee is niet elke loopband geschikt voor iedereen. Het is daarbij belangrijk om goed te kijken of de gewenste loopband geschikt is voor jouw lichaamsgewicht.

Stel dat je 100kg weegt dan moet de loopband ook minimaal 100kg aankunnen. Wij raden het aan om een loopband te kiezen die meer aankan dan je eigen gewicht. Stel, je weegt 110kg en de loopband kan maximaal 110kg aan dan adviseren wij het om voor een loopband te gaan die minimaal 120kg aan kan.

Als je gaat voor een loopband die minder gewicht aankan of een dezelfde maximale belastbaarheid als je eigen gewicht dan zal het loopvlak van de loopband sneller slijten en aan vervanging toe zijn.

 

Constructie & gewicht

Een andere belangrijk punt is de constructie. Over het algemeen kan gesteld worden hoe zwaarder de loopband hoe sterker die is. Er is dan meer staal gebruikt in het frame waardoor de constructie steviger is en daardoor stabieler. Door een stevig en stabiel frame voel je trillingen minder en staan consoles en devices stabieler op hun plek.

 

Loopoppervlak van de loopband

Het formaat van het loopvlak heeft grote invloed op de comfort van de workouts. Een breed loopvlak geeft je veel meer comfort tijdens je trainingen. Je hebt dan meer bewegingsvrijheid om je stappen goed te kunnen zetten.

Een fijne breedte van het loopvlak is zo’n 50cm. Hierdoor kan je altijd goed gebruik maken van de ruimte en komen misstappen niet meer voor. Vooral als je wilt gaan hardlopen is een breed loopvlak fijn om te hebben. Met wandelen en joggen heb je vaak voldoende aan een smaller oppervlak. Wij raden het aan om te kiezen voor een loopband met een breder loopvlak ongeacht je wilt hardlopen, wandelen of sprinten. De bredere loopbanden beschikken namelijk bijna altijd over een console waar je verschillende trainingsprogramma’s kan instellen.

Ben je langer? Dan is het ook belangrijk om te kijken naar de lengte van de loopband. Je zet dan grotere stappen. Mocht je gaan lopen dan wordt een lengte van minimaal 127cm aangeraden, voor hardlopers minimaal 140cm en voor de langere hardlopers minimaal 145cm. Zo heb je altijd voldoende ruimte om goed je stappen te kunnen zetten. Het grootste deel van de loopbanden in onze collectie heeft een minimale lengte van 145cm. In de regel geldt hoe langer de loopband, des te minder beperkingen en hoe comfortabeler je workout.

 

Demping van het loopvlak

Naast het formaat van het loopvlak is er nog een ander belangrijk aspect, namelijk de demping van het loopvlak. Als je buiten hardloopt is de ondergrond meestal niet optimaal wat kan zorgen voor blessures. Denk maar is aan de verschillende soorten ondergronden zoals (ongelijk) asfalt, zand of onverharde wegen. Dit soort wegen zorgt voor een zwaardere belasting op je gewrichten waardoor de kans op blessures vergroot wordt.

Bij een loopband is de ondergrond altijd gelijk en verschillende loopbanden, zoals de Life Fitness T5 Track Connect, beschikken over speciale dempingssystemen waardoor de impact op gewrichten zoals je knieën flink verminderd wordt. De schok van het neerzetten van je voet wordt dan geabsorbeerd door het loopvlak van de loopband. Tevens zorgt een dempingssysteem ervoor dat je stiller kan trainen.

 

Hartslagmeter

Bij verschillende loopbanden is ook een geïntegreerde hartslagmeter aanwezig. Hiermee kan je tijdens je workouts het aantal hartslagen bijhouden. Zo kan je ook gaan trainen op basis van je hartslag en in je optimale vetverbrandingszone trainen. Op het display, indien aanwezig, worden dan onder andere het aantal slagen per minuut getoond.

Bij diverse loopbanden, zoals de Life Fitness T3 Track Connect, wordt ook een hartslagband meegeleverd, bijv. in de vorm van een borstband. Deze borstband kan je koppelen met je loopband om zo je hartslag bij te houden. Met een borstband heb je meer bewegingsvrijheid omdat je de handvatten met hartslagsensoren niet meer hoeft vast te houden.

Extra eigenschappen

Sommige loopbanden beschikken ook over extra eigenschappen zoals trainingsprogramma’s, apps speciale consoles en nog veel meer.

Verschillende uitdagende trainingsprogramma’s en apps

In het luxer segment zijn ook loopbanden te verkrijgen met een geïntegreerd scherm. Op deze schermen kan je vaak je trainingstijd, afgelopen afstand, hartslag en nog veel meer bijhouden tijdens je training. Daarnaast zijn er vaak ook verschillende workouts voorgeprogrammeerd zodat je meteen aan de slag kan om jouw persoonlijke doelen te behalen.

Wil je jouw trainingen nog uitdagender maken? Dan kan je vaak ook nog een app koppelen aan je loopband zoals Zwift, JRNY of Xplore the World. Zwift is een van de bekendste apps

Met de Zwift app maak je van elke training een extra leuke ervaring. Je kan met de app zelf aan de slag maar je kan ook met en tegen duizenden andere hardlopen. Het is een van de bekendste en populairste apps onder de hardlopers, wielrenners en mountainbikers. Met Zwift kan je door ruim 10 digitale werelden met meer dan 130 routes rennen.

JRNY is bijvoorbeeld een zeer uitgebreide app waarbij je ook trainingen kan volgen middels coaches of volg on-demand classes.

Wat kost een loopband? Bepaal het budget voor je loopband

De aanschafprijs van een loopband is een van de belangrijkste, zo niet het belangrijkste, punten in je zoektocht naar de perfecte loopband. De loopband moet immers voldoen aan je wensen en behoeften en tevens passen binnen je budget.

Een basis loopband is al verkrijgbaar vanaf +/- 600,- zoals de Tunturi T40 Wil je liever een loopband waar je ruimschoots thuis mee voorruit kan? Dan zit je ongeveer in de prijsrange van 1.200 tot zo’n 2.000,-. Hierbij kan je denken aan de Nautilus T626 of de Flow Fitness T2i. Wil je een zwaardere loopband met een breder loopvlak, verschillende connectie mogelijkheden met apps en een zwaardere motor? Dan zit je rond een bedrag van 2.100,- tot ongeveer 5.000,- bijvoorbeeld de Bowflex 25 of de Flow Fitness T3i. We hebben state-of-the-art loopbanden tot ruim 16.000,- in onze collectie. Voor elk van je wensen en behoefte hebben we de juiste loopband. Kom je er niet helemaal uit of heb je advies nodig? Dan kan je altijd contact opnemen met onze klantenservice.

 

Welke merken loopbanden zijn er allemaal?

Er zijn ontzettend veel verschillende loopbanden te verkrijgen en daarmee zijn er ook veel verschillende merken. De meeste merken hebben een range aan verschillende loopbanden, van een simpele loopband tot premium. Over het algemeen kan gesteld worden dat onderstaande verdeling gemaakt kan worden onder de merken:

Premium merken

Life FitnessTechnogymMatrix en Bowflex behoren tot de topmerken in onze collectie.

 

Mid range merken

Daarnaast hebben we ook nog verschillende mid range merken zoals Flow Fitness, Horizon, Nautilus, Tunturi, FinnloKettler, Vision, Sole en nog veel meer.

Voor welke trainingsdoeleinde ga je?

Een loopband koop je niet zomaar. Je gaat voor een loopband omdat je een speciaal doel voor ogen hebt. Misschien wil je fitter worden, wat kilo’s kwijt of misschien wil je wel gaan trainen voor een triathlon.

Het is in ieder geval belangrijk dat je loopband beschikt over de mogelijkheden die jij nodig hebt om je doel(en) te bereiken.

Wil je graag werken aan een betere conditie? Dan kan je ervoor kiezen om te gaan joggen of voor interval trainingen.

Ga je liever voor calorieverbranding? Dan is elke vorm van trainen op de loopband een goede manier. Het meest optimale voor vetverbranding is om te trainen in de juiste hartslagzones.

Of wil je gaan voor spiermassa? Met loopband trainingen kan je jouw beenspieren en bilspieren versterken maar ook werk je indirect aan je rug, buik en armspieren.

 

Extra toevoegingen voor je loopband

Loopbanden komen in vele verschillende uitvoeringen. Wil je graag een console, bidon houders, speakers voor muziek of zelfs kleine ventilators? Er zijn tal van mogelijkheden. Dit zijn voorbeelden die aanwezig kunnen zijn op het toestel. Maar wist je dat je naast de fijne features ook andere accessoires beschikbaar zijn zoals:

Speciale matten

Met de speciale onderlegmatten kan je jouw vloer beschermen tegen onder andere krassen, deuken en zweet. Leg de onderlegmat op de gewenste plek en plaats vervolgens de loopband erop. Afhankelijk van het formaat van de loopband kan je een grotere of kleinere onderleg mat neerleggen, zoals de Finnlo onderleg mat 200x100cm of de Tunturi beschermmat 200x95cm.

 

Schoonmaak en onderhoud spullen

Loopbanden hebben weinig onderhoud nodig. Voor het loopvlak is het belangrijk om deze 3 á 4 keer per jaar te smeren met speciale loopvlak olie. Als het loopvlak namelijk niet genoeg smering meer bevat dan zal het loopvlak sneller slijten. Daarnaast is het belangrijk om 1 á 2 keer per kaar de spanning van de band te controleren en indien nodig weer op spanning te zetten. Als laatste dien je ongeveer 1 keer per jaar de motorkap te openen en het stof te verwijderen met. Misschien wil je jouw loopband nog uitbreiden met handrails dan kan je deze allemaal vinden in ons accessoires overzicht.

 

Accessoires, maak je trainingen nóg leuker

Wil je jouw trainingen graag uitbreiden en nóg leuker maken? Dan kan je gebruik maken van een hartslagband voor je borst of arm. Zo kan je bijvoorbeeld in hartslagzones trainen.

Bekijk alle accessoires

 

Test en bekijk de loopband op locatie

Heb je de perfecte loopband gevonden? Dan begrijpen we dat je deze misschien eerst wilt bekijken alvorens je deze wilt kopen. Het grootste deel van de loopbanden die wij op onze webshop hebben staan, staan ook in onze winkels. Hier kan je ze bekijken en indien gewenst ook uitproberen.


Koop alleen van retailers met gerenommeerde keurmerken

Zoals je hebt kunnen lezen zijn er veel factoren waar je rekening mee kan houden tijdens je zoektocht naar je perfecte loopband. Gelukkig hebben wij de selectie voor jou al flink uitgedund door alleen de merken aan te bieden waar wij goede ervaringen mee hebben. Hierdoor hoef jij alleen nog te kijken naar welk merk je voorkeur gaat, welke eigenschappen de loopband moet hebben en welk budget je wilt besteden.

Kijk bij je aankoop ook altijd naar bij welke waarborgen de winkel is aangesloten. Zoals Thuiswinkel Waarborg. Deze partijen stellen namelijk strenge eisen aan kwaliteit, regels en wetgeving en geeft je extra zekerheid bij de aankoop.

Waarom Sanden?
Sports Specialists Since 2001

Home | Blog > 9 tips bij het kopen van een loopband

Print