Fitnesstips voor de Beginnende Sporter

Maandag 30 Januari 2017

Misschien ben je al volop bezig met de uitvoering van goede voornemens. Of ben je dit jaar laat met je goede voornemens en heb je alsnog besloten om de sportschool in te duiken. Het is nooit te laat om te beginnen met sporten, maar als je begint is het belangrijk om dit goed te doen. Zo voorkom je blessures en kun je doelgericht aan de slag.

Als jij als nieuwe sporter aan de slag gaat, dan zullen vijf onderstaande tips zeker van pas komen. Realiseer welke basics van belang zijn en geniet van een succesvolle sportcarrière. Eén van de meest voorkomende redenen waarom beginnende sporters opgeven is omdat zij het niet leuk vinden, zij blessures krijgen of zij simpelweg niet weten wat ze nou eigenlijk moeten doen. Lees deze basic tips zodat jij niet strandt.

1. In order to go fast, take it slow

Wat je ook gaat doen, of het nu hardlopen, fitness, yoga of gewichtheffen is. Bouw altijd langzaam op. Vooral in het begin lijkt het alsof je alles aan kunt, maar geef je lichaam de tijd en ruimte om te wennen aan de nieuwe belasting. Hou daarom minstens 24 uur tussen je trainingen in zodat je spieren kunnen herstellen.

2. Sport met een maatje

Om de routine erin te houden is het goed om met een vriend of vriendin af te spreken dat je samen gaat sporten. Zorg er wel voor dat jouw sport buddy op een vergelijkbaar niveau traint. Bij voorkeur net iets sportiever, zodat jij je daar aan op kan trekken.

3. Warming-up en cooling down

Deze sessies zijn even belangrijk en een must om blessures te voorkomen. Vooral wanneer je net begint met sporten. Warm je spieren van te voren altijd op, bijvoorbeeld door even 15 minuten op de crosstrainer te stappen voor je krachttraining gaat doen. Of door al je spiergroepen te stretchen en met lichte gewichten warm te maken. Rond je workout altijd af met rek- en strekoefeningen om je spieren goed af te koelen.

4. Investeer in sportaccessoires

Dus niet die oude gympen van zolder halen wanneer je begint met hardlopen. Het belang van goede schoenen is essentieel als je blessures wilt voorkomen. Zorg daarnaast voor comfortabele kleding, een sneldrogende handdoek en een goede bidon. Want ook voldoende drinken tijdens een workout is heel belangrijk.

5. Vraag om hulp

Bij elke sportschool zijn er personal trainers aanwezig die je kunnen begeleiden. Vraag bijvoorbeeld of je een bepaalde oefening goed uitvoert. Of geef aan dat je de dag na het sporten last hebt van bepaalde gewrichten of spieren en zoek uit wat de oorzaak is. Better safe then sorry! Ook veel ervaren sporters vinden het leuk om hun kennis te delen. Zie je iemand een oefening doen en wil je die ook wel eens proberen? Vraag gerust of hij/zij je de oefening wil uitleggen. Het zal je verbazen hoe positief de reacties zijn.

We willen natuurlijk niet dat het slechts bij een begin van jouw sportcarrière blijft. Een voorbereid mens is tenslotte al halverwege. Met deze basic belangen van fitness kun jij direct een kick-start maken. Ben je al wat verder op weg? In onze volgende blog lees je over ideale krachtoefeningen voor beginners en kun je direct aan de slag.

Waarom Sanden?
Sports Specialists Since 2001

Home | Blog > Fitnesstips voor de Beginnende Sporter

Print