Fitnesstips voor de beginnende sporter

Vrijdag 17 Juli 2015

Mocht u dit jaar laat zijn met uw goede voornemens en alsnog besluiten om de sportschool in te duiken? Of op een andere manier actief aan uw lichaam te gaan werken? Geen paniek, het is nog niet te laat. Het is nooit te laat om te beginnen met sporten. Feit is wel dat hoe langer u wacht, hoe heftiger het wordt om te beginnen.

Als u  bij bovenstaande groep hoort, de groep die op het punt staat te beginnen met sporten, dan zullen de vijf onderstaande tips zeker van pas komen. Daar gaan we:

  1. In order to go fast, take it slow. Wat u ook gaat doen, of het nu hardlopen, fitness, yoga of gewichtheffen is. Bouw langzaam op. Vooral in het begin lijkt het alsof u meer aan kunt, maar geef uw lichaam de tijd en ruimte om te wennen. Houdt minstens 24 uur tussen uw sportactiviteiten.
  1. Sport met een maatje. Om de routine er in te houden is het goed om met een betrouwbare vriend of vriendin af te spreken dat u samen gaat sporten. Zorg er wel voor dat de persoon in kwestie qua niveau bij u in de buurt zit. Bij voorkeur net iets sportiever, zodat u zich daar aan op kan trekken.
  1. Warming-up en cooling down. Deze sessies zijn even belangrijk en een must om blessures te voorkomen. Vooral wanneer u net begint met sporten.
  1. Investeer in accessoires. Dus niet die oude gympen van zolder halen wanneer u begint met hardlopen. 
  1. Vraag om hulp. Bij elke sportschool zijn er personal trainers aanwezig die u kunnen begeleiden. Vraag bijvoorbeeld of u een bepaalde oefening goed uitvoert. Of geef aan dat u de dag na het sporten last heeft van bepaalde gewrichten of spieren en zoek uit wat de oorzaak is. Better safe then sorry!

We willen natuurlijk niet dat het slechts bij een begin van uw sportcarrière blijft.

Waarom Sanden?
Sports Specialists Since 2001

Home | Blog > Fitnesstips voor de beginnende sporter

Print